טיפים לפני שעוברים למחשוב ענן

טכנאי מחשבים בחיפה נותן לכם 5 פרמטרים לבדיקה לפני שמתקדמים למחשוב ענן

 

מחשוב ענן הוא הבאזזוורד החדש של תחום המחשוב. בעידן המידע, עם השתלבות מגמת ה-IoT (האינטרנט של הדברים, השאיפה לכך שיבוא יום וכל האביזרים והעזרים שלנו יתקשרו האחד עם השני ונוכל לשלוט בהם בצורה מרוכזת), אך טבעי הוא שפלטפורמה לא לוקאלית, אלא נגישה מכל מקום, תהפוך לכלי עזר חיוני לאנשים הפרטיים ולארגונים במיוחד.

טכנאי מחשבים מסביר לנו מהו בעצם מחשוב ענן?

“מחשוב ענן” הוא שם כולל לשלוש דרכים שונות של התקשרות עם ספקית השירות -IAAS , PAAS ו-SAAS. כל אחת מהצורות מספקת צרכים שונים של הארגון:

  • IAAS – Infrastructure As A Serviceתשתית כשירות. הצורה הבסיסית ביותר. ספקית השירות מעמידה לרשות המשתמש תשתית של שטחי אחסון ושרתים בלבד.
  • SAAS – Software As A Serviceתוכנה כשירות. תוכנה זו או אחרת, הנמצאת בענן וחוסכת מהמשתמש את הצורך לרכוש ולתחזק אותה (מבחינת עדכונים).
  • PAAS – Platform As A Serviceפלטפורמה כשירות. הענן מספק למשתמש את סביבת הפיתוח, את התוכנות ואת התשתית אשר נדרשת לפיתוח תוכנות ואפליקציות.

הפרמטרים החשובים

כמו בכל תחום ונושא בחיינו, לפני שמחליטים החלטה מכרעת כזו, מומלץ לבדוק את הנושא לעומק. הנה מספר פרמטרים שיש לבדוק:

  1. צרכי הארגון: כאמור, מחשוב הענן כולל אפשרויות בהיקפים שונים. יש לאפיין את צרכי הארגון בקפידה, על מנת להחליט איזה מהתוכניות (IAAS, PAAS או SAAS) תשרת בצורה הטובה ביותר את צרכי הארגון.
  2. רמת המשתמשים: כל שדרוג במערכת המחשוב הארגונית דורש התחשבות ברמת העובדים המשתמשים במערכת, על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר, לכאורה, בצעד גדול כמו מעבר לצורת עבודה שונה מזו שהיו רגילים אליה עד כה. גורם ההטמעה וההדרכה לשימוש במערכת שונה, הוא בהחלט גורם שיש לקחת בחשבון.
  3. אבטחה: אמנם, גם בארגון רגיל, מידע עלול לזלוג החוצה, אולם, פסיכולוגית, העברת המידע הארגוני היקר והחשוב שלך ל”ענן” וירטואלי ולא ידוע, הופכת אותו במוחך לפגיע יותר. לכן, יש לבדוק את אמצעי האבטחה בהם נוקטת ספקית השירות, לפני תחילת ההתקשרות עימה.
  4. תלות בספקית השירות: “הוצאת” המערכת מהארגון (גם ברמה הפיזית עצמה וגם מבחינת האחריות עליה) יכולה להוות יתרון גדול לארגון מבחינת משאבים וכוח אדם, כאשר מדובר בספקית מהימנה ואחראית. אולם, כאשר מדובר בספקית שאיננה מנוסה ומקצועית, הארגון עלול למצוא את עצמו קירח מכאן ומכאן ועם מערכת קורסת שאין לו דרך לטפל בה. יש לוודא כי ההתקשרות מבוצעת עם ספקית שירותי מחשוב ענן אמינה ומנוסה, שיש לה ניסיון בטיפול בארגונים בסדר הגודל של ארגונך.
  5. אחריות: אחד הנושאים העלולים ליפול בין הכיסאות בהתקשרות עם ספקית שירות מחשוב ענן הוא נושא האחריות. לפני חתימה על חוזה התקשרות יש לקרוא אותו היטב ובמידה והאחריות איננה מצוינת שם בצורה מדויקת ומפורטת, יש לבקש הבהרות בכתב (שתוכנסנה לחוזה עצמו).

מחשוב ענן – למה חיכיתי עד עכשיו?

מעבר מלא או חלקי למחשוב ענן יכול להצעיד את הארגון שלך במרץ קדימה, תוך שהוא מצמצם את עלויות הקניה, התחזוקה וכוח האדם הנדרשים לך כיום לשרתים הארגוניים. הקפדה על תכנון מוקדם והתקשרות עם ספקית שירותי מחשוב ענן מהימנה יהפכו את המעבר לקל ויעיל.